12-03-2021

Ik heb vandaag de prachtige Nox mogen ontmoeten! Hij gaat binnenkort schitteren op een schilderij. Om een goed beeld van hem te krijgen begint mijn proces altijd met een kennismaking & photoshoot. Dit is heel fijn omdat ik zo alle details goed kan zien en zijn gedrag kan bestuderen. Zo krijg ik een complete indruk. De weersvoorspelling was niet al te best maar we hebben gelukkig voordat de buien los barsten toch mooie foto’s kunnen maken en een lekker stuk kunnen wandelen. Ik heb goed kunnen zien wat voor hond Nox is, zijn karakter, energie en gedrag.

huisdier schilderij

Ik neem mijn camera altijd mee naar een kennismaking zodat ik zeker weet dat ik foto’s heb die aan de juiste beeldkwaliteit voldoen. Denk aan: scherp, goed belicht en vanuit de juiste hoek. Maar het geeft mij ook de mogelijkheid om tijdens het fotograferen te experimenteren en geïnspireerd te worden. Zo ontstaan er al ideeën over het portret tijdens het fotograferen die ik dan doelmatig verder kan uitwerken. Door de fotoshoot’s ontstaan er soms verassende beelden die weer voor een extra spannend element zorgen in het schilderij. 

Na onze wandeling ben ik de foto’s gaan uitzoeken en heb ik van Sharon nog wat foto’s ontvangen van haar interieur. Ik had dit tijdens onze wandeling gevraagd omdat het ook informatie geeft over wat voor persoon zij is en wat ze mooi en belangrijk vind. Zo zag ik veel natuurlijke elementen, planten, en aardse kleuren. Al staat het schilderij voor mij centraal vind ik het wel fijn om een idee te krijgen van de ruimte waar het schilderij komt te hangen. Zo kan ik de sfeer van het schilderij en de sfeer van de ruimte met elkaar verbinden.

huisdier schilderij

Ik heb een selectie gemaakt van de foto’s die mij het meest aanspreken en de hond zoals ik hem heb ontmoet goed representeren. Nu ga ik met deze referentie foto’s schetsen en werk verschillende concepten uit. Ik schets een grove opzet uit op papier en werk indien nodig nog een opzet uit op de computer. Het doek is intussen besteld en komt in der deze dagen binnen. Ik ga mij voorbereiden op de start van het schilderen.

Ik begin altijd met de basis lijnen die ik met potlood uitteken als referentie. Daarna begin ik vrij grof met vrije schilder streken mijn concept op te zetten. Ik vorm met de verf verschillende vlakken en texturen. Dit is de fase van energie en sfeer brengen in het doek. De volgende fase word het bepalen en verder uitwerken van het focus punt. meestal de kop of de ogen. . Steeds gedetailleerder werk ik de elementen uit en maak ik sommige vlakken realistisch en gedetailleerd en andere vlakken ruw ik op en abstraheer ik zodat er meer dynamiek en spanning in het schilderij komt.

De komende dagen werk ik verder aan het schilderij. Ik schilder met een bepaald beeld in mijn hoofd tot ik uiteindelijk het gevoel heb dat ik Nox  echt in de ogen aan kijk zoals ik dat ook tijdens onze ontmoeting hadden. De herkenbaarheid in zijn uiterlijk maar ook in zijn uitstraling en karakter. Ik vind het mooi als er een bepaalde sfeer of spanning in het schilderij zit waardoor het verhalender word. Dit kan je versterken door middel van kleurgebruik, verstreken, abstraheren, stukken weglaten, contrast, lichtval enz. Ik speel met al deze elementen tot het in mijn hoofd en gevoel klikt. Ik geef mijzelf even de  tijd om er bij stil te staan en nadat ik volledig achter mijn werk te sta maak ik het schilderij klaar om te fotograferen en stuur ik een kwalitatieve foto van het eind resultaat naar Sharon.

Ik krijg al snel reactie en ze is heel blij met het portret van Nox. We spreken een datum af om het schilderij te overhandigen op het atelier in Oostvoorne. Ik wacht haar die dag op en we kletsen nog wat na over het schilderij, het proces en Nox die mee was geweest op een rafttrip en iets wat enthousiast was over het water. Daarna vertrekt ze en ontvang ik paar uur later  een geweldige foto van het schilderij dat een mooie plek heeft gevonden in huis.